Natuurlijke voeding voedt ons met licht

Kleurenpunctuur vormt samen met meer natuurlijke voeding een unieke combinatie om je leven letterlijk en figuurlijk wat lichter te maken! Onbewerkte voeding bevat namelijk ook licht, de zogenoemde biofotonen. Deze lichtdeeltjes zorgen voor het genereren en in standhouden van de levensenergie in ons lichaam. Daarnaast bestaat het lichaam voor 80 % uit water en dus is water ook essentieel voor het in standhouden van jezelf. Water heeft de eigenschap om door de snelheid waarmee het door het lichaam stroomt, energie op te wekken. Ook heeft het een hoge opnamecapaciteit zodat het (biofotonen)informatie en voedingsstoffen kan transporteren en overdragen.
Tijdens een (milde) reinigingskuur wordt er letterlijk ruimte gemaakt om oude rommel en oude geestelijke patronen los te laten en af te voeren. Hierdoor gaat je energie weer beter stromen en neemt je vitaliteit toe. Een kleur- en lichtbehandeling ondersteunt dit proces

Een milde reinigingskuur in de thuissituatie

Het volgen van een zuur-base voedingspatroon is een milde maar effectieve manier om je lichaam op te schonen en je energieniveau te verbeteren en/of in stand te houden. Het lichaam tracht een constante zuurgraad (Ph- waarde) van het bloed te handhaven. Overtollige zuurresten worden daarom continu afgevoerd via de longen, nieren, darmen en de huid. Gebeurt dit niet (meer) afdoende, dan worden deze zuurresten of afvalstoffen opgeslagen in omringend vet-, bind- en spierweefsel. Dit kan op den duur leiden tot allerlei gezondheidsklachten. Op dat moment is er al sprake van een zekere mate van zelfvergiftiging, ook al is dit niet direct merkbaar of zijn de klachten nog niet zo ernstig. Deze auto-intoxicatie ontstaat voornamelijk door onjuiste voeding en verkeerde eetgewoonten.

Andere factoren die vervuiling van het lichaam in de hand werken zijn: chronische stress (!), periodiek of chronisch medicijngebruik, chemische toevoegingen aan ons voedsel en chemische stoffen in onze leefomgeving die leiden tot bodemvervuiling, watervervuiling, stralingsvervuiling en luchtvervuiling. De mens heeft altijd te maken gehad met toxische stoffen maar in onze huidige westerse leefwereld nemen deze nog steeds toe.

Met het volgen van een zuur-base voedingspatroon geef je je lichaam de kans om zich geleidelijk te ontdoen van overtollige zuurrresten. Je blijft dus wel eten maar je gaat anders eten en veel (meer) drinken. Het volgen van dit voedingspatroon helpt je ook om oude eetgewoonten tijdelijke of definitief te doorbreken. Een goed gevoed lichaam is namelijk veel beter in staat om weerstand te bieden aan negatieve eetpatronen. Mijn ervaring is dat gemiddeld 12 weken nodig zijn om een duurzaam effect te bereiken. Uiteraard is dit mede afhankelijk van je huidige vitaliteit. Deze wordt in kaart gebracht en op basis hiervan ontvang je een op maat gemaakt reinigingsadvies. Je bepaald uiteraard zelf hoe strikt je wilt zijn en hoe lang je dit wilt doen.

Algemene richtlijn zuur-base voedingspatroon

De verhouding zuurvormende- en basevormende voedingsmiddelen is idealiter 20-80% verdeeld over de dag en bij voorkeur binnen elke maaltijd.
Sterk zuurvormende voedingsmiddelen bevatten vooral veel en/of geconcentreerde dierlijke eiwitten. Sterk basevormende voedingsmiddelen bevatten overwegend plantaardige koolhydraten, veel mineralen, vitaminen, aminozuren (de bouwstenen voor de eiwitten) en spore-elementen. Daartussen zit een groep voedingsmiddelen die zowel zuurvormende- als ook basevormende voedingsstoffen bevatten.

  • Sterk zuurvormende voeding: eiwitrijke dierlijke voeding zoals vlees/gevogelte, vis en eieren.
  • Zuurvormende voeding: granen, peulvruchten, zuivelproducten zoals kaas (van de koe, geit en het schaap), geraffineerde suikers en producten waar dit in verwerkt zit zoals frisdranken (cola!), koek en snoep. Ook alcohol, koffie, zwarte thee zijn zuurvormend.
  • Zwak zuurvormend/zwak basevormend: gefermenteerde koemelkproducten (kwark, karnemelk, yoghurt), gefermenteerde geitemelkproducten, soja(producten), (on)gebrande noten en zaden, kastanjes, oliën en vetten.
  • Sterk basevormende voeding: fruit, groenten en kiemen (=gekiemde groenten van zaden, granen en peulvruchten).

  • 2014/2015 Impuls